الأربعاء، 23 ديسمبر 2015

قالوا جفاك الحبيب

قالوا جفاك الحبيب
يا فرحه العزال
في القلب شب لهيب
واتغيرت احوال
وانا اللي قلبي صبي...
في العشق شاف اهوال
عشقت نور القمر
والقد قد غزال
هجر وسابني وحيد
لقالوا وقلنا وقال
في قلبي كان مطرحه
وغزلت طرحه وشال
وجفايا لو يفرحه
ويشمت العزال
برضه انا راضي
لو حتي عشقي محال
نصحني في المعشقه
اب وعم وخال
كايد عزولي قال
يا حلو عشقك زال
قلت انا عشقي
لعيون حبيبي القمر
ورنه الخلخال
لو زال قلب الجبل
عشقي عمره ما زال
ياللي هويت الحسان
ما شفت زيه جمال
عشقي في مد وجزر
يشبه كما الزلزال
قالوا جفاك الحبيب
وعشقك ما لوهش مثال
قلت قريب يرجع
ربك عالم بالحال
يا رب لجل النبي
يرجع لي محبوبي
واحلف بدين النبي
علي قلبي كان محتال
لما يجييني يتعاتب
وف مشيته مختال
هقيد شموع للحسين
ربك عالم بالحال .
يا رب لجل النبي .
يرجع لي محبوبي
. واحلف بدين النبي .
علي قلبي كان محتال
ولسيدي عبد العال
بس اشوفه مره
يرتاح يروق البال

بقلم الشاعر / يحيى ابراهيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق